Kdo jsem
Jmenuji se Pavel Roubal a vítám vás na svém autorském webu.
Učím informatiku na Gymnáziu Pacov už cca 25 let, kromě toho vedu soukromé kurzy VT. Pro nakladatelství Computer Press jsem napsal přes 20 knih a 5 středoškolských učebnic z oblasti počítačů a informačních technologií.
Proč tady jsem
Jsem tady proto, abych vám pomohl od nejistého klikání („co to asi udělá“) k efektivní a bezpečné práci s počítačem.
Vím, že část, zejména mladších lidí, už umí pokročile pracovat s počítačem. Ale bohužel je to spíše menší část společnosti. Naše školy ani naše média své „zákazníky“ příliš počítačovými znalostmi nevybavují. Vím to, protože se s nimi denně setkávám.
Můj online kurz Počítače pro samouky je tady na pomoc té druhé jmenované skupině lidí.
Co dělám
Učím informatiku na víceletém gymnáziu již přes 20 let. Připravil jsem pro (IT) život cca 500 absolventů naší školy.
Realizoval jsem mnoho kurzů pro veřejnost, jak prezenčních, tak dálkových vedených přes Internet.
Připravil jsem desítky vzdělávacích materiálů pro školení učitelů a stovky výukových materiálů pro své studenty.
Spolupracoval jsem s MŠMT ČR jako autor osnovy a celostátní řešitel volitelného modulu Počítačová grafika a digitální fotografie školení P projektu SIPVZ.
Napsal jsem o počítačích 20 knih a 5 učebnic, které více než 250 tisícům jejich čtenářů stručně a jednoduše vysvětlují, jak počítače fungují a jak se s nimi pracuje.
Seznam všech mých knih najdete zde: http://www.databazeknih.cz/vydane-knihy/pavel-roubal-3742
Jak to všechno začalo
Vysokou školu jsem studoval v době, kdy (sálové) počítače byly pouze na specializovaných pracovištích a obyčejný smrtelník se s nimi nesetkal. Koncem prvního roku mého studia se u nás ve škole objevily první osobní počítače. Nikdo jim moc nerozuměl, asistenti u nich trávili hodiny času a nás k nim pustili až večer, případně v noci.
Vzpomínám si, jak jsem si jednou řekl, že přece nebudu kreslit graf do laboratorní práce, když si ho můžu vytvořit na počítači. (Tenkrát vytvořit znamenalo naprogramovat, MS Excel apod. ještě neexistoval.) Počítač se mnou ale vůbec nespolupracoval. A ať jsem se snažil sebevíc, ten graf jsem z něj prostě nevymámil. Byl jsem však do této činnosti zcela zabrán, a tak jsem si ani nevšimnul, že mě mezitím v budově školy zamkli. Práce přes noc je ale docela efektivní :-).
Sehnal jsem si manuály a další literaturu a tvorbu grafů nakonec úspěšně naprogramoval. Podobně jsem postupoval u mnoha dalších oblastí IT: získal jsem odborné zdroje, nastudoval je a pochopil, jak se s jednotlivými programy pracuje. Učit se v roce 1990 nebylo od koho, s počítačem neuměl pracovat víceméně nikdo. Začal jsem tedy vyučovat a školit sám…
Počítače pro úplné začátečníky
V roce 1997 jsem byl (jako mnoho dalších učitelů) osloven nakladatelstvím Computer Press, abych připomínkoval osnovu jejich připravované učebnice pro základní a střední školy.
Moje kritické připomínky tehdy zaujaly nakladatelství natolik, že jsem dostal nabídku autorství samostatné knihy pro širokou veřejnost.
Napsal jsem Počítače pro úplné začátečníky. Kniha se stala bestsellerem, dočkala se pěti vydání a přečetlo si ji přes 50 tisíc čtenářů.
Další knihy
Následovalo postupně dalších 20 knih z oblasti IT, dále 5 učebnic pro základní a střední školy.
Počítače mě teď nerozlučně provázejí celým mým profesním i osobním životem.
Dnes jsem zkušený učitel a autor počítačové literatury. Mé začátky však byly obtížné. Téměř všechno, co umím a znám, jsem objevoval sám, studiem manuálů, časopisů a zkoumáním/používáním programů. Začínal jsem zkrátka jako …SAMOUK.
Nejspíš právě tato okolnost způsobila, že jsem později rozuměl svým žákům, účastníkům kurzů a čtenářům mých knih a učebnic. Věděl jsem a vím, co a jak mám vysvětlit, protože jsem si stejnou cestou sám prošel.
Co vás naučím
Své znalosti a zkušenosti nabízím i vám. Vytvořil jsem proto online výukový kurz Počítače pro samouky.
Můžete v něm postupovat po jednotlivých oblastech, nebo si vybrat jen téma, které vás zajímá. Vždy se můžete vrátit a znovu si cokoliv zopakovat.
Stručné a přehledné materiály začínají základními pojmy a postupně jdou do větší hloubky. Samozřejmou součástí kurzu jsou ukázkové příklady s řešením, cvičení a otázky, díky kterým si ověříte zvládnutí látky.